CarBlog.sk logo

CarBlog.sk

Hyundai Logo

Spaľovák versus elektrika. Ako to dopadlo?

Hyundai Kona

Novú Konu vám musíme ešte raz predstaviť. Vo verzii N Line a Electric je to o triedu krajšie, pohodlnejšie a všeobecne lepšie auto. Pribudlo množstvo funkcií a dizajnových prvkov, no žiaľ otravné asistentčné systémy ostali a už sa ich nezbavíme. Už po prvých kilometroch som si potvrdil to, čo som tvrdil o trojvalcovom motori v Kone.

Interiér a komfort

Vo výbave N Line nám pribudli eNkové sedačky, ktoré pripomínajú komfortné sedadlá z i30N a Kony N prechádzajúcej generácie. Sú na pohľad podľa môjho názoru o niečo krajšie a okrem pohodlia ponúkajú množstvo funkcií. Sú elektrické, vyhrievané a aj vetrané. Sedadlo vodiča má pamäť na dve polohy, takže ak si auto s niekym striedate, nie je problém si sedadlo dať do presnej polohy, ktorá vám vyhovuje. Eleganciu im dodáva červené prešívanie. Celý interiér sa nesie v duchu čierno-červenej farby, ktorá symbolizuje výbavu N Line. Pozdĺž palubnej dosky sa nachádza červená lišta, ktorá dodáva interiéru príjemný kontrast. V spomínanej výbave nechýba ani trojbodový volant s červeným prešívaním a malým logom N. Zbytok interiéru je indentický s bežnou Konou. To znamená, že pred očami vodiča sa nachádza dvojica 12,3” displejov. Ľavý slúži na zobrazenie dôležitých informácii o vozidle a jazde. Máme tu možnosť si vybrať medzi analógovým a digitálnym zobrazovaním rýchlosti a otáčok motora. Medzi nimi sa nachádzajú informácie o spotrebe, rozloženie výkonu a podobne. Na druhom 12,3-palcovom displeji sa nachádza infoteinment systém. Opäť aj v tomto aute príjemne reaguje na dotyk a je plynulý. Môžeme si vybrať zo vstavaných aplikácií, ktoré nám Hyundai ponúka alebo môžeme využiť Apple Carplay a Android Auto, ktoré žiaľ nejdú vzduchom, takže je potrebný kábel na prepojenie telefónu s vozidlom. Popri bezdrôtovom nabíjaní sa nachádza dvojica portov na USB-C. Obdivujem množstvo úložného priestoru v Kone. Hocikam sa človek pozrie, vidí príležitosť si položiť svoje veci. Nechýba ani príplatkový audiosystém od spoločnosti Bose. Skladá sa z ôsmych reproduktorov a zvuk z nich je príjemne čistý. Cestujúci na zadných sedadlách sa nemusia obávať. Je tam dostatok miesta jak na nohy, tak aj na hlavu. Cestovanie si môžu spríjemniť vyhrievaním sedadiel.

Hyundai Kona EV

V Kone Electric, interiér pôsobí elegantnejšie. Vďaka Premium ECO Pack v cene 2100€ máme k dispozicii sedadlá z ekologicky spracovanej kože v kombinacii so semišom. Výhrev, pamäť aj ventilácia tu ostali. Nechýba ani funkcia digitálneho kluča a diaľkový parkovací asistent RSPA. Palec hore za mňa dostáva sieťovaná opierka hlavy, ktorá je ergonomickejšia ako v prípade N Line sedadlách. Na hlavnom displeji miesto otáčok motora sa nachádza údaj o dojazde a graf využívaného výkonu. Pred očami vodiča sa v elektrickej Kone nachádza aj Head Up displej.

V spalovacej verzii Kony v balíčku Premium za príplatok 1 100€ môžete mať digitálny kľúč vo smartfóne. Jednoducho si vozidlo spárujete cez applikáciu BlueLink a pridáte si kartu do Apple peňaženky. Digitálny kľúč podporuje iOS a aj Android, no v čase nášho testu na Slovensku ešte nie je dostupná táto vychytávka na zariadeniach s operačným systémom Android. Maximálny počet digitálnych kľúčov je limitovaný na 3 zariadenia.

Dizajn

Výbava N Line ponúka N Line body kit, ktorý zahŕňa športový predný a zadný nárazník, bočné prahy v striebornej farbe, zliatinové disky kolies v dizajne N Line a dvojitú chrómovanú koncovku výfukov, ktoré niesú slepé, ako to býva zvykom pri nových autách. Vďaka body kitu je Kona širšia a pôsobí športovo. Dynamiku umocňujú aj spomínané 18-palcové zliatinové disky. Dovolím si tvrdiť, že nová Kona by časom mohla prísť aj vo verzii N. Má na to predpoklady, minimálne čo sa týka dizajnu. Otázkou skôr je, či by dokázala splniť prísne emisné normy a či by o ňu vôbec bol záujem. Predchádzajúca generácia Kony N úspešná veľmi nebola narozdiel od jej súrodenca modelu i30N.

Hyundai Kona N-Line

Konzervatívnejšia elektrická verzia ponúka čistý minimalistický vzhľad miesto dynamického a agresívneho dizajnu. To, že sa jedná o elektrickú Konu spoznáme vďaka elegantnému prednému nárazníku, ktorý obsahuje chrómové prvky, pripomínajúce ledky. Zadná čast Kony sa nesie v rovnakom dizajnovom jazyku, no v pripade zadného nárazníka to aj ledky skutočne sú. Je v nich zabudované cúvacie svetlo.

Bezpečnosť

Kona disponuje množstvom bezpečnostných prvkov, dá sa povedať, že až prehnane. Bohužiaľ za tie najotravnejšie môže nariadenie európskej únie. Za volantom sa nachádza snímač pozornosti vodiča, ktorý sníma oči vodiča. Akonáhle sa pozrie mimo na viac ako 3 sekundy, vozidlo ho upozorní otravným zvukom. Môže sa to stať aj pri pozeraní do spätných zrkadiel alebo prezeraní údajov o vozidle. Ďalšia nová funkcia, ktorá musí byť vo vozidlách od roku 2023, je systém, ktorý upozorní vodiča pri prekročení rýchlosti. Čo i len o 1 km/h. Našťastie sa túto funkciu dá vypnúť v nastaveniach infoteinmentu. Nevýhodou však je, že po každom naštartovaní sa aktivuje. K tým príjemným bezpečnostným systémom patrí asisent jazdných pruhoch, ktorý v Hyundaioch funguje vynikajúco. Nechýba adaptívny tempomat, ktorý funguje na elektrickej Kone oveľa príjemnejšie a keď zaznamená auto pred sebou, aj v najnižšom stupni odstupu, spomaľuje postupne. V prípade Kony so spalovacím motorom som pociťoval prudšie brzdenie v prípade, že som sa na dialnici priblížil k vozidlu predomnou. Ďalšie bezpečnostné vychytávky, ktoré nájdeme v novej Kone sú cúvacie senzory, 360-stupňová kamera a dokonca aj 360-stupňové parkovacie senzory. Môžete si priplatiť za kamery v spätných zrkadlách, ktoré sa aktivujú a prenášajú obraz na displej pred vodičom pri použití smerovky.  Nová Kona konečne dostala vylepšené svetlomety. Netvrdím, že svietia najlepšie, ale oproti predchádzajúcej generácii sú špičkové. Majú funkciu aj automatického prepínania diaľkových svetiel, ale žiaľ, vodič sa na túto funkciu nemôže spoliehať. Kona totiž vypína diaľkové príliš neskoro, až sa mi stávalo, že mi protiidúci vodiči blikali.

Spotreba

WLTP uvádza spotrebu 6.9 l/100km. Vo väčšine prípadoch je tento údaj dosť mimo, no mne sa podarilo pohodovou jazdou okreskami a dedinkami dosiahnúť spotrebu na úroveň 7 l na 100 km. Čo vôbec nie je zlé, na pomerne veľké rodinné auto s pohonom všetkých štyroch kolies. Na diaľnici to bolo samozrejme o niečo viac. Pri maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h sme namerali spotrebu 8 litrov na 100 kilometrov. Spotrebe určite nepomohlo ani to, že prevodovka často nezaradila najvyšší prevodový stupeň na diaľnici. Na šiestom prevodovom stupni mala Kona 3000 otáčok za minútu pri rýchlosti 130km/h. Mohla mať menej. Nemyslím si, že by to motor nezvládol, výkonu je tu dostatok. Napriek priaznivým nameraným hodnotám, naša spotreba za celý test, necelých 900km, bola na hranici 9 l na 100 km. V prípade elektrickej je WLTP spotreba 14.8 kWh/100km. Namerali sme kombinovanú spotrebu v meste a na okresných cestách na úrovni 18.5 kWh/100km. Na dialnici sa spotreba vyšplhala až na takmer 30 kWh/100km. V meste, kam elektromobily patria, sme namerali hodnotu 16.5 kWh na 100 kilometrov. Údajne má elektrická Kona s väčším, 65,4 kWh akumulátorom, na 17” kolesách prejsť 505 kilometrov na jedno nabitie. Ako to býva zvykom pri elektromobiloch, tento údaj je žiaľ mimo o necelých 200km. Batéria s kapacitou 65,4 kWh sa dokáže nabiť z 10 na 80 percent za 41 minút pomocou rýchlonabíjačky. Maximálny nabíjací výkon je 102 kW.

Hyundai Kona EV

Motorizácie a pohon

V ponuke motorov je z čoho vyberať. Z čisto spalovacích možností tu máme: 1,0 T-GDi s výkonom 88 kW, predným pohonom a možnosťou manuálnej alebo automatickej prevodovky. Ďalšia možnosť je 1,6 T-GDi, s výkonom 145 kW. V ponuke je predný alebo pohon všetkých štyroch kolies. Pri tejto motorizácii manuálna prevodovka už nie je k dispozícii. Kona hybrid ponúka taktiež 1,6 GDi HEV s výkonom 104 kW, predným pohonom a 6 stupňovou prevodovkou DCT. V ponuke samozrejme nemôže chýbať elektrická verzia, na ktorej nová generácia Kony bola postavená. Na výber máme z dvoch variantov. Oba majú pohon prednej nápravy a elektromotor s výkonom 114 kW alebo 160 kW. Kapacita batérie je 48,4 kWh a pri silnejšom prevedení 65,4 kWh.  My testujeme  verzie s 1,6 T-GDi, s výkonom 145 kW v kombinácii s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies a elektrickú s výkonom 160 kW. Obe tieto motorizácie ponúkajú ideálne množstvo výkonu, vďaka ktorému vodič vie bezpečne predbiehať alebo len rozumne zrýchliť, keď si to situácia vyžaduje. Konu máme obutú na Bridgestone pneumatikách s rozmermi 215/55 R18 a v prípade elektrickej Kony, 235/45 R19. Nemá najmäkší podvozok, je zdravo tuhý a aj vďaka týmto pneumatikám pekne filtruje nerovnosti na cestách.

Hyundai Kona EV

Záver

 Z prvého testu Kony v úplnom základe som nemal dobrý pocit. Mohol za to najmä trojvalcový motor pod kapotou. Je slabý, pomerne hlučný a to najdôležitejšie, mal vysokú spotrebu. Ak nad Konou uvažujete, určite by som hľadel po verziách so štvorvalcom alebo elektrikou. Už po prvom nasadnutí do N Line-ovej a elektrickej Kony som vedel, že to bude o triedu inde. Tak aj bolo. Motor, ktorý má konečne zdravý výkon v kombinácií so 7 stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a pohonom všetkých štyroch kolies v prípade spalovacej Kony funguje výborne. Spotreba je mierne vyššia v prípade spalováku, ako by som si predstavoval. Avšak keď beriem do úvahy, že pod kapotou máme 200 koní a pohon všetkých štyroch kolies, dovolím si tvrdiť, že je primeraná veľkosti a váhe vozidla. Rovnaké pocity som mal aj z elektrickej verzie. Výhodou elektriky je ticho v kabíne a instantný výkon, aj keď do 60 km/h je výkon mierne obmedzený. Nová Kona sa začína na cenovke 22 590€. Viem, že sa opakujem, ale naozaj štvorvalec alebo elektrika je v tomto aute nevyhnutnosť. S motorom 1,6 T-GDi Kona začína na cenovke 30 990€ a elektrický variant môže byť váš už od 41 990€. Nami testovaný model vo výbave N Line+ sa začína na cenovke 33 390€.

Marek z CarBlogu

Dátum uverejnenia 8. 2. 2024

Zdieľaj tento článok:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email