CarBlog.sk logo

CarBlog.sk

Škoda Logo

Nový Enyaq búra predsudky

Úvod

Elektromobilita je každým rokom populárnejšia a na cestách stretávame čoraz viac elektrických vozidiel. Mnoho ľudí stále žije v tom, že s elektromobilom sa nedá plnohodnotne fungovať mimo mesta a sú presvedční, že elektromobily by ich obmedzovali v každodennom fungovaní. Škoda však s faceliftom Enyaqu trafila kliniec po hlavičke a som presvedčený, že po niekoľkých dňoch by sa názor odporcov zmenil. Po modernizácii má Škoda Enyaq lepší dojazd a značne vyšší výkon.

Škoda Enyaq Laurin & Klement

Bohatá výbava

Škoda Enyaq je dostupná v dvoch stupňoch výbavy. V ponuke je výbava Loft a Laruin & Klement. Výbava Laurin & Klement, ktorou je vybavený náš testovaný model, ponúka prvotriedny zážitok na palube vo forme luxusného koženého interiéru s elektricky nastaviteľnými, ventilovanými a vyhrievanými sedadlami s masážnou funkciou. To, že sa nachádzate v luxusnej výbave vám pripomínajú dizajnové prvky Laurin & Klement na volante, opierke hlavy na predných sedadlách a v exteriéri na blatníkoch. Charakteristickým prvkom tejto výbavy by som nazval aj Sivú Graphite metalízu karosérie. Eleganciu umocňuje predná krištálová maska, ktorá je štandardom vo vývabe L&K a mohutné 21” disky kolies.

Škoda Enyaq Laurin & Klement

Lepší ako spalovák?

Pochváliť musím aj jazdné vlastnosti. Instantný výkon 280 koní a 500 Nm je sweet spot pre toto auto. Ponúka slušnú dynamiku na bezpečné predbiehanie a vďaka adaptívnemu podvozku a nízkemu ťažisku Enyaq zvládne aj zákruty na okreskách svyžnejším tempom. Napriek mohutným 21” kolesám DCC podvozok v najmäkšom nastavení hltá nerovnosti na cestách. Treba pochváliť skvelú akustiku na palube aj pri diaľničných rýchlostiach. Mierny aerodynamický hluk je počut až pri rýchlosti 150 km/h, avšak pri pustenom rádiu, ani pri tejto rýchlosti nieje počuť vonkajší náraz vzduchu. Enyaq vďaka týmto vlastnostiam hltá aj pocit rýchlosti a pri maximálnej povolenej rýchlosti mimo obce, teda pri 90 km/h, by som povedal, že idem oveľa pomalšie. Treba si na to však dávať pozor. Vodič môže mať pocit, že ide v skutočnosti pomalšie, ale policajný radar to žiaľ oklamať nevie.

Škoda Enyaq Laurin & Klement

Prvotriedne cestovanie

Škoda Enyaq disponuje 5,3” digitálnym prístrojovým panelom pred vodičom, na ktorom sa zobrazujú základné, nevyhnutné informácie a veľkým 13” centrálnym dotykovým displejom infoteinmentu. Taktiež pred očami vodiča sa nachádza Head-Up displej s podporou rozšírenej reality AR. Palec hore, jednoduchá a pekná grafika informácií a špičkové animácie navigácie a zvýraznenie jazdných pruhov. Infoteinment je taktiež jednoduchý a prehľadný, niet čo vytknúť. Nechýba podpora bezdrôtového Apple CarPlay a Android Auto. Napriek tomu, že niesom veľkým fanúšikom ovládania klimatizácie a výhrevu/ventilovaniu sedadiel na displeji, v tomto prípade mi to výrazne neprekážalo.

Škoda Enyaq Laurin & Klement

Život zachraňujúca funkcia

Súčasťou dnešnej doby sú aj sofistikované asistenčné systémy. Niektoré sú naozaj užitočné a uľahčia vodičovi šoférovanie, a na druhú stranu, niektoré vedia byť naozaj otravné. Samozrejme po každom zobudení auta sa všetky aktivujú a nezostáva vám nič iné, len deaktivovať tie, ktoré vám prekážajú. V Škode to však perfektne vyriešili. Do nastavení asistenčných systémov sa dostanete jedným kliknutím a po kliknutí na daný systém ho dokážete ďalším klikom deaktivovať, prípadne upraviť podľa vlastných predstáv. Moje obľúbené asistenty, ktoré nechýbajú v Enyaqu sú lane assist, adaptívny tempomat a v neposlednom rade travell assist, vďaka ktorému vozidlo dokáže samé zmeniť jazdný pruh. Kolízii v prípade nepozornosti alebo nečakaného prudkého brzdenia vozidla pred vami dokáže zabrániť núdzové brzdenie front assist. Život zachraňujúcou funkciou môže byť varovanie prichádzajúceho vlaku. Vozidlo upozorní vodiča na prichádzajúci vlak, dokonca skôr ako sa stihne aktivovať svetľná signalizácia na železničnom priecestí.

Škoda Enyaq Laurin & Klement

Škoda Crystal Lightning

Výbava Laurin & Klement je štandardne vybavená LED Matrix Svetlometmi. Ponúkajú výborný dosvit a Matrix funkcia funguje väčšinou spoľahlivo, i keď som bol mierne sklamaný z ich práce. Očakával som, že budú fungovať jednoducho, bez toho aby som ich vnímal. Opak bol však pravdou a na ich agresívnu prácu som si musel zvykať.

Batéria

Ako už názov vozidla naznačuje, v podlahe sa ukrýva 85 kWh batéria s maximálnou využiteľnou kapacitou 77 kWh. Na plné nabitie elektrický, 2,7 tonový Enyaq Coupé podľa výrobcu prejde cez 500 kilometrov. V skutočnosti sa hýbeme na hranici 400 kilometrov v prípade, že väčšinu času strávime jazdou v meste, maximálne okresnými cestami. Nový Enyaq ponúka aj inteligentnú rekuperáciu. Funguje podľa predstáv a vozidlo vie, kedy má plachtiť a kedy rekuperovať, čím priespieva k šetreniu energie. Pri kombinovanej jazde na spotrebu som nameral 17 kWh na 100 kilometrov, čo je mierne vyššie, ako udáva automobilka. Spotreba za týždenný test bola na úrovni 19.4 kWh stým, že asi väčšina prejdených z 550 kilometrov bola na diaľnici pri rýchlosti 120 až 130 km/h. Maximálny výkon nabíjania jednosmerným prúdom je 175 kW. V praxi to znamená, že batériu z 20 na 80 percent nabijeme pod 30 minút. Výhodou je možnosť aktivácie predhrevu batérie. Existujú dva spôsoby. Prvý je, že do navigácie zadáte nabíjaciu stanicu a vozidlo automaticky pripraví batériu na maximálny možný nabíjací výkon. Druhá možnosť je manuálne nastavenie predhrevu batérie. Pri nabíjaní z 230 V zásuvky v čase testu nám Enyaq ponúkol maximálny nabíjací výkon 1,1 kWh.

Škoda Enyaq Laurin & Klement

Cena

Verzia Coupé v základnej výbave Loft s pohonom zadnej nápravy začína od 52 030€. Za pohon oboch náprav si zákazníci priplatia 2270€. Luxusná výbava Laurin & Klement, ktorá sa nám dostala do rúk začína vo verzii Coupé na cenovke 63 770€, respektíve 66 030€ s pohonom oboch náprav.

Verdikt

Týždeň so Škodou Enyaq splnil očakávania, dokonca vylepšil už aj tak môj pozitívny názor na tento elektromobil. Cenovka je mierne vyššia za vrcholovú výbavu Laurin & Klement, avšak základná výbava Loft je viac než dostačujúca. Výbava Maxx, ktorá zahŕňa všetko je určite príjemná, no nieje potrebná k plnohodnotnému zážitku zo Škody Enyaq. Na tejto výbave sa dá ušetriť najviac, takmer 10 tisíc eur. Za zváženie určite stojí výbava Plus za 5395€, ktorá zahŕňa všetko okrem adaptívneho podvozku, štýlovej prednej masky LED Crystal Face a niekoľko drobností. Adaptívny podvozok vedia nahradiť 19” kolesá s vyššou gumou, ktoré filtrujú nerovnosti na cestách rovnako dobre, ako adaptívny podvozok s 21” kolesami. Škoda Enyaq je vhodný aj ako jediné vozidlo v rodine, napriak tomu, že sa jedná o elektromobil. Dlhé cesty zvláda bez problémov a vďaka rýchlemu nabíjaniu ani na nabíjačke nestrávite viac ako 20 minút.

Marek z CarBlogu

Dátum uverejnenia 15. 7. 2024

Zdieľaj tento článok:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

#Cesta k úspechu

Máte záujem s nami spolupracovať? Neváhajte a kontaktujte nás.

Odošlite nám správu v prípade akýchkoľvek otázok alebo ohľadne spolupráce.
Zvyčajne odpovieme do ďalšieho pracovného dňa.

© 2025 CarBlog.sk Všetky práva vyhradené.