CarBlog.sk logo

CarBlog.sk

Škoda Logo

Škoda Fabia štvrtej generácie – žijúca legenda

Úvod

Štvrtá generácia ikonickej Fábie ponúka zaujímavú dynamiku napriek tomu, že sa sústreďuje najmä na pomer ceny a výkonu. Pod kapotu modelu Škoda Fabia sa vracia aj štvorvalec, no nová generácia prináša aj ďalšie podstatné novinky – platformu MQB A0 či modernejšie technológie. Aká je teda nová Škoda Fabia?

Exteriér

Fabia je po prvý raz skonštruovaná na modulárnej platforme MQB A0 koncernu Volkswagen. Ponúka väčší vnútorný priestor v porovnaní s treťou generáciou.  Oproti predchádzajúcim generáciám model Škoda Fabia narástol vo všetkých smeroch. Dĺžkou 4 108 mm teraz Fabia po prvý raz prekonala hranicu štyroch metrov. Hmotnosť sa podarilo udržať takmer na úrovni predchádzajúcej generácie. Oproti predchodcovi je dĺžka väčšia o 111 mm a rázvor vzrástol o 94 mm na 2 564 mm. Automobil je teraz aj o 48 mm širší – celková šírka je 1 780 mm.

Nová generácia „Fábie“, zaujme živším vzhľadom a najmä športovejšími proporciami. Je dlhšia, širšia a nižšia. Väčší je aj rázvor. Vzhľad zvýrazňujú ostro rezané svetlomety a zadné svetlá s LED technikou, ktoré zdobia už tradičné kryštalické prvky.Nenápadná dizajnová novinka sa nachádza na predných dverách, kde línie karosérie naznačujú charakteristický trojuholníkový motív českej vlajky. Ostro rezané svetlomety, ktoré už v štandard výbave využívajú technológiu LED, siahajú až po masku chladiča. V základe svietia za pomoci klasických parabol, vo vyhotovení Full LED svetelné lúče prechádzajú cez šošovky a majú intenzívnejšie tlmené a diaľkové svetlá, ako aj prisvetľovanie v zákrutách pri odbočovaní. Na želanie sa Fabia bude dodávať so zadnými svetlami v prevedení Top LED.

Farebné prevedenia vozidla:

–       Čierna Magic metalíza

–       Strieborná Briliant metalíza

–       Sivá Graphite metalíza

–       Biela Moon metalíza

–       Oranžová Phoenix metalíza

–       Modrá Race metalíza

–       Červená Velvet metalíza

My sme mali na náš test zapožičané vozidlo vo farbe „Modrá Race metalíza“ a musím podotknúť, že jej svetlým kontrastom v bežnej premávke vynikla perfektne. Táto farba dokonca nie je ani príplatková čo pokladáme za veľké plus, osobne by som ju veľmi rád zvolil.

Škoda Fabia 30 Years Edition

Interiér a infotainment

Ani v interiéri neostal kameň na kameni. Celkom nová palubná doska nesie v drahších verziách digitálny kokpit s uhlopriečkou až 10,2 palca, poskytuje päť druhov zobrazení a centrálnu, voľne stojacu dotykovú 9,2-palcovú obrazovku. Novinkou sú krajné kruhové prieduchy ventilácie, cez ktoré prechádza kontrastná horizontálna lamela. Atmosféru ušľachťuje prémiové ambientné osvetlenie. Štandardný 2-ramenný volant možno nahradiť športovým s troma ramenami. K luxusným prvkom, ktoré sa na palube Fabie objavujú po prvýkrát, patrí dvojzónová klimatizácia, vyhrievaný volant + čelné okno, prieduchy ventilácie pre zadných cestujúcich či zadná lakťová opierka.

Infotainment umožňuje konektivitu so smartfónmi ako je napríklad Car Play, využívanie aplikácií, hlasové ovládanie a aj on-line aktualizáciu mapových dát. Samozrejme, v interiéri je podstatne viac miesta a platí to aj o kufri. Pod zadným vekom je rekordných 380 litrov, o 50 viac ako v tretej generácii. Fabia sa tým dokonca dotiahla na VW Golf! Nezabudlo sa ani na typické prvky Simply Clever. Spolu je ich až 43 a medzi nimi päť nových – napríklad sklopné operadlo sedadla spolujazdca, skladacia pružná schránka v batožinovom priestore, ochranný kryt nakladacej hrany s reflexnými prvkami, odnímateľný držiak nápojov či nové USB-C porty. O bezpečnosť sa stará až deväť airbagov, vrátane kolenného pre vodiča. Vo Fabii tiež debutujú nové asistenčné systémy ako adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, monitorovanie okoloidúcich vozidiel do vzdialenosti 70 metrov, čítačka dopravných značiek či poloautomatický parkovací systém. Čo sa týka našej skúsenosti, musím však podotknúť, že monitorovanie vozidiel Vás občas dokáže prekvapiť, bohužiaľ po tej negatívnej stránke. Viackrát sa nám pri bežnej jazde v premávke stalo nemilé prekvapenie, kedy nám snímač hlasitým „pípnutím“ dal najavo, že oproti nám sa blíži auto, my sme ale boli v našom jazdnom pruhu rovnako ako protiidúce vozidlo. Túto skúsenosť sme ale zobrali s humorom, nakoľko nás to doslova zobudilo a my sme teda boli na našu jazdu sústredenejší :).

Škoda Fabia 30 Years Edition

Motorízácia a pohon

Motorizácia modelu Fabia je ukrátená o dieslový motor, ponúka teda výhrane benzínové varianty.

–       1.0 TSI (70kw) – 5 stupňový manuál

–       1.0 TSI (81kw) – 6 stupňový manuál (nami testovaná motorizácia)

–       1.0 TSI (81kw) – 7 stupňový automat

–       1,5 TSI (110kw) – 7 stupňový automat

 

Jazdné vlastnosti a spotreba

Po stránke jazdných vlastností má nová generácia „Fábie“ nádych športovosti minimálne po dizajnovej stránke obzvlášť čo sa týka exteriéru a taktiež aj interiérovej časti vozidla ako napríklad volant no určite by som tu nehľadal pretekára. Auto so svojou motorizáciou je príjemne do premávky jazdí naozaj komfortne ale samozrejme určite tým nechcem povedať, že je pomalé, nazval by som skôr také akurát na bežné vozenie. Nami testovaná motorizácia bola teda verzia 1.0 TSI (81kW) – 6 stupňový manuál. Musím povedať, že nová generácia „Fábie“ perfektne zvláda či už jazdu v meste alebo na diaľnici. Diaľničné vozenie bolo príjemne tiché, Škodovka zvládla interiérové odhlučnenie vozidla na jednotku, rovnako nebolo počuť žiaden hluk od motorovej časti vozidla, príjemne ma to prekvapilo a za to dávam palec hore.

Povedal by som, že uvedená spotreba 5,1 l/100km je trošku pritiahnutá za vlasy. Nám sa podarilo pri bežnej jazde – mesto/okresky/diaľnica namerať priemernú spotrebu 6.9 l/100km. Nádrž má v tomto prípade veľkosť 40 litrov čo je bežná no postačujúca hodnota.

Záverečné hodnotenie a celkový dojem

Ak by som to mal zhrnúť, nová generácia Škoda Fábia je za mňa dizajnovo atraktívne a cenovo relatívne dostupné auto. Ak chce ale zákazník najvyššiu možnú výbavu, dostane sa na cenovú reláciu VW GOLF 8. Cena nami testovaného kusu je necelých 18 000 € s DPH, bavíme sa o výbave Ambition. Výbava zahŕňa napríklad bez kľúčové štartovanie, bedrovú opierku, lakťovú opierku, CarPlay, cúvaciu zadnú kameru a zadné cúvacie senzory.

Za mňa je Škoda Fabia veľmi elegantné mestské auto s ktorým sa však nemusíte jazdiť aj dlhšie trasy nakoľko ich hravo zvládne. Novú Fábiu môžem preto len odporučiť, no čo sa týka jej ceny, pre slovenský trh bude lákavým konkurentom Hyundai i30.

Adam z CarBlogu

Dátum uverejnenia 20. 10. 2023

Zdieľaj tento článok:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

#Cesta k úspechu

Máte záujem s nami spolupracovať? Neváhajte a kontaktujte nás.

Odošlite nám správu v prípade akýchkoľvek otázok alebo ohľadne spolupráce.
Zvyčajne odpovieme do ďalšieho pracovného dňa.

© 2025 CarBlog.sk Všetky práva vyhradené.