CarBlog.sk logo

CarBlog.sk

Škoda Logo

Praktický športovec s komfortným a úsporným charakterom?

Úvod

Škoda Octavia RS 4. Generácie je už s nami nejaký ten rok a hoci počas nášho testovacieho týždňa vyšiel už aj facelift, je to len dobrá správa pre ľudí, ktorý by si chceli takéto auto zaobstarať pretože ho budete vedieť zohnať za menšiu sumu! Dovoľte nám povedať o tejto verzii trošku viac keďže áno jedná sa o vrcholovú verziu modelu Octavia a rozhodne má čo ponúknuť, pozrime sa spoločne na to.

Zvonku zúrivý dizajn

Octaviu vo verzii RS Škoda obohatila o množstvo čiernych prvkov. Počnúc ikonickou prednou maskou s malym označením RS v dolnom rohu. V jednoduchosti je krása no treba podotknúť že svoj agresívny “Look” si predná maska zanechala. Azda najväčší kontrast s čiernymi prvkami je práve zvolená farba karosérie, ktorá nesie názov Yellow Sprint a odkazuje na odtieň, ktorý používali práve staršie modely RS. “RSke” nesmierne pristane a nie raz otáča hlavy. Z bočnej strany ma akurát mrzí, že sa nepokračovalo možno malými plaketkami s označením modelu aj keď treba jedným dychom dodať, že “RSku” zboku spoznáte v sekunde práve kvôli krásnym zliatinovým 18” diskom a červeným brzdám. V zadnej časti karosérie nájdeme dynamicky tvarované zadné LED svetlá a označenia modelu v čiernom prevedení a na veku batožinového priestoru malý spojler. Veľká pochvala však smeruje za dvojicu reálnych koncoviek výfukov.

Škoda Octavia RS iV Liftback

Interiér a infotainment systém

Vo vnútri tých zmien už je očosi pomenej, klasickú architektúru palubovej dosky Octavie 4. Generácie už veľmi dobre poznáme. Digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10” palcov a dvomi LED ukazovateľmi po stranách. Prvá zmena, ktorú si môžete všimnúť je práve športový kožený volant ktorý je 3 ramenný a multifunkčný. Ďalšie zmeny sú v podobe výmeny použitých materiálov čiže napríklad oproti klasickej verzii v RSke dostanete namiesto látky Alcantaru či namiesto rôznych obkladov dekoračnú lištu s názvom N – Carbon aj keď v realite sa jedná o imitáciu no športový nádych sa zaprieť nedá. Samozrejmosťou je aj interiérové podsvietenie s možnosťou zmeny rôznych farieb. V strede je umiestnený klasicky dotykový displej infotainment systému Columbus s uhlopriečkou tiež 10” palcov. Samotný infotainment system by som zhodnotil ako responzívny avšak nie úplne intuitívny, je pravdou že ovládanie je podobné ako na smartfóne, máte domovské tlačidlo a otvárateľné si rôzne appky/sekcie. Na tom nie je nič zlé akurát niektoré funkcie áno napríklad ovládanie klimatizácie sa mohlo zaobísť možno aj bez integrácie do displeju ale zas dá sa to používať a predsa len je to softvér, ktorý sa stále vylepšuje podľa spätnej väzby. Chválim ale moznosti personalizácie v podobe rôznych pozadí systému. Takéto niečo by som uvítal aj v mojom golfe. Nalejme si ale čistého vína avšak nie za volantom … 95% užívateľov bude aj tak požičať zrkadlenie mobilného zariadenia v podobe Apple CarPlay či Android Auto, ja patrím medzi nich taktiež a pri RSke uvítate že tu je CarPlay bezdrôtový, famózne! Pod displejom sú umiestnené už len výduchy klimatizácie a tlačilá pre rôzne skratky do infotainment systému či ovládanie rôznych funkcií vozidla. Stredový panel je vcelku jednoduchý nájdeme naň len odkladací priestor pre mobilné zariadenie alebo drobnosti, volič automatickej prevodovky v prevedení Shift by wire a dva držiaky na nápoje + samozrejme lakťová opierka potiahnutá koženkou a červeným prešívaním.

V celku interiér pôsobí docela robustne za to by som chcel Škodu pochváliť, tá skladba materiálov je fajn akurát ma zamrzelo madlo na dverách … tam by som zvolil trošku iný material keďže pôsobí to trošku lacno avšak na to že sa jedná o plast absolútne to nevrzgalo čo je fajn. Sedačky v Octavii RS sú prekvapivo komfortné no zároveň podržia pri športovej jazde, sú vyhotovené kombináciou kože a alcantary s krásnym prešívaním a symbolmi RS. V našom prípade aj elektricky ovládateľné s funkciou pamäte, vyhrievania a aby toho nebolo málo tal aj masáže. Disponujú aj certifikáciou AGR. Pasažieri ocenia nie dvojicu ale rovno päticu USB-C nabíjacich portov: 2 vpredu, 2 vzadu a 1 vo vnútornom spätnom zrkadle práve kvôli jednoduchej inštalácii autokamery, geniálne. Priestor vzadu by som ohodnotil ako skôr priemerný s mojou výškou 180cm to bolo tak akurát no a to práve kvôli batožinovému priestoru ktorý je doslova excelentný a keby som ho mal pomenovať jedným slovom tak to bude Jaskyňa. Objem má až úchvatných 600 litrov. Takýto údaj je už pomaly bezkonkurenčný na liftback, palec hore. Pomaly by som sa presunul na to, čo každého zaujíma asi najviac a to ako jazdil “RSka”, poďme sa na to spoločne pozrieť.

Škoda Octavia RS iV Liftback

Jazdné vlastnosti s úsmevom?

Z pohľadu jazdných vlastnosti nie je o čom, RSka sa mi zapáčila svojou dravosťou a ochotou brázdiť zátačky vďaka samosvornému diferenciálu, ktorý nie je mechanický ale elektronický, už dlho som nezažil tak presné riadenie, kam pošlete volant tam to proste pôjde bez akýkoľvek problémov. Samozrejme ako som už písal nečakajte od RSky nejaký vyslovene športiak ale skôr bežnejšie auto so zábavnou motorizáciou v kombinácii už so spomínaným samosvorným diferenciálom tvorí menší unikát. Na tomto aute sa nemusíte báť poriadne zošliapnuť plynový pedál, odmení vás lahodným stúpaním rýchlosti, tomúto motoru sa vyslovene páči ak ho pustíte do vyšších otáčok. Kúsok ešte by som zablúdil k brzdám, ktoré operujú s pohotovostnou hmotnosťou 1,5 tony čo je ďalší úchvatný údaj RSky. Samotné brzdy sú super no pozor dokážete ich aj unaviť pre to by som moc neodporúčal jazdy na okruhu, tam ani nepatrí.

Srdce „RSky“

Srdcom Octavie RS 4. Generácie je benzínový 2.0 TSI o výkone 180 kW teda 245 koní s krútiacim momentom 370 Nm. Motor poháňa iba prednú nápravu a čo sa týka prevodovky nájdete tu len 7 stupňový automat DSG, ktorý je skôr ladený do komfortu ale niekedy dokáže prekvapiť. Napríklad takou spotrebou, tým ako je riadne softvérovo naladená, dokáže miestami jazdiť aj veľmi úsporne. Na diaľnici sme namerali hodnotu tesne pod 7 litrov / 100km, na okresných cestách sa dostanete aj na hodnotu 6 litrov čo je úchvatné. Dlhodobá spotreba počas celej doby nášho testu sa zastavila na hodnote 7,9 litra / 100 km. V meste rátajte približne 9 až 10 litrov / 100 km. Samozrejme ak by ste sa rozhodli jazdiť ofenzívnejšie rátajte s oveľa vyššími hodnotami.

Škoda Octavia RS iV Liftback

SimplyClever a MyŠkoda

Označenie SimplyClever od Škodovky je väčšine ľudom už pomerne známe, čiže tak trošku sa dalo očakávať, že vo dverách vodiča nájdeme dáždnik, na áčkovom stĺpiku úchytku na parkovacie lístky alebo trapézovú škrabku na dvierkach palivovej nádrže. Milým prekvapením bolo však v batožinovom priestore, kde som objavil dva sklápacie priehradky na suchý zips, ja ako človek, čo denno-denne nosí so sebou laptop som niečo takéto nevedel vynachváliť. Práve pre to som si túto srandu po odovzdaní auta objednal do svojho Golfu :D, keďže viete to využiť nie len na upevnenie laptopu ale aj napríklad nákupná taška aby vám nelietala zo strany na stranu, ŠKODA, obrovský palec hore a verím, že to dávate každému novému majiteľovi škodovky ako povinnú Simply výbavu ;).

Ďalšie šikovné ale tentokrát smart riešenie je aj služba konektivity v podobe mobilnej aplikácie MyŠkoda. Jedná sa o úplne novú appku, predtým ste mohli niečo podobné nájsť pod názvom Škoda Essentials, ktorá funguje dodnes a podporuje skôr staršie modely. V novej appke nájdete, prepracovaný a intuitívny dizajn, rýchle informácie o vozidle, či už stav tachometra alebo celkový check vozidla či nemáte náhodou otvorené okno apod. Viete si s appkou napríklad aj odomknúť či zamknúť vozidlo na diaľku alebo ovládať rôzne funkcie napríklad trúbenie či blikačky. Vo vozidle vďaka SIM karte vidíte aj presnú polohu vášho vozidla. V závislosti od výbavy viete využiť aj nezávisle kúrenie na diaľku, čo viete oceniť či už v zimných alebo teplých mesiacoch. V neposlednom rade menej obľúbená činnosť môžte taktiež využiť aj intuitívne objednanie sa na servisnú prehliadku vozidla priamo cez appku MyŠkoda. Appku ako takú som ale žial nemal možnosť poriadne otestovať, keďže k aktivácii potrebujete dva kľúče od vozidla. Ale to mi nebráni ju aspoň spomenúť, keďže sám využívam podobnú appku k môjmu autu a vie to byť miestami užitočné.

Jednu prosím!

Ako ste sa už pravdepodobne dočítali, nedalo sa mi Octaviu RS nevynachváliť. Určite ak by som si ju mal niekde zaradiť tak ako znie nadpis článku praktický športovec s úsporným charakterom. Silnou stránkou tohto auta sú už vyššie spomínané jazdné vlastnosti a myslím si že príjemná spotreba, miestami dokáže dokonca v dobrom prekvapiť. Jedná sa o veľmi dobré auto akurát cena 45 000 € mi už prišla trošku priveľa avšak netreba zúfať pretože v čase, kedy sme mali vozidlo zapožičané na test, vyšiel facelift Octavie so zlepšeniami ako: Lepší a nový infotainment displej, ešte špičkovejšia svetelná technika, menší decentný redizajn prednej masky no a to najlepšie v prípade verzie RS ktorá, áno bude! Tak narastie výkon a to zo spomínaných 245 koní na 265 pričom si rovnako zanechá benzínový štvorvalec o tom však potom. Na margo ceny, presne tak netreba zúfať pretože tento model “RSky” ešte stále viete zohnať ako skladovku za oveľa priaznivejšiu cenu pod 40 tisíc. Čiže ak hľadáte atletické a zároveň aj praktické auto s ktorým viete denno denne fungovať, poponáhlajte sa, kým ešte sú!

Lukáš z CarBlogu

Dátum uverejnenia 5. 7. 2024

Zdieľaj tento článok:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

#Cesta k úspechu

Máte záujem s nami spolupracovať? Neváhajte a kontaktujte nás.

Odošlite nám správu v prípade akýchkoľvek otázok alebo ohľadne spolupráce.
Zvyčajne odpovieme do ďalšieho pracovného dňa.

© 2025 CarBlog.sk Všetky práva vyhradené.